Direktlänk till inlägg 6 juni 2009

BrevRevolutionen & Tankeböcker, en bra kombination?

Hej på er.

BrevRevolutionen är ett projekt som finns till tack vare Navid Modiri och hans 365saker-cirkus. I samma cirkus finns ett annat projekt som kallas Tankeboksprojektet. En del av er har kanske hört talats om det, eller skrivit i en av dem men för er som inte riktigt kommit i kontakt med dem än tänkte jag dra en liten introduktion. Och det lönar sig att fortsätta läsa, poängen med varför jag babblar om det här kommer snart.


Tankeboksprojektet startades och drivs av en tjej som heter Matilda Melin och har sin bas här i gora Göteborg. Konceptet är det här; hon gör iordning massa fina, tomma böcker där hon ställer världen frågan "Vad tänker du på?". De här böckerna läggs sedan ut på caféer, museum, toaletter, skolor- alla möjliga platser. Tillsammans med en penna, så folk kan skriva av sig. Enkelt, underbart och spännande. Väldigt roligt att läsa igenom dem.


Och nu kommer kopplingen till BrevRevolutionen. För vi tänkte samarbeta litegranna. Att ha en Tankebok som vandrar mellan er, att man får den, skriver sin tanke och sedan skickar vidare den. Exakt hur det ska fungera har vi inte kommit på än, men låter det som en bra idé? Hör jättegärna av er med tips och synpunkter. Jättegärna. Det är kul med kontakt. Socialt är fint.


Undrar du något mer om Tankeböcker är det bara att scrolla ner lite och leta i listan med våra länkar, så hittar du Matilda och hennes böcker där.

Take care.

 
 
anna

anna

15 juni 2009 22:54

det där med en vandrande tankebok låter som en väldigt fin idé!

http://eller.blogg.se

 
Cissi

Cissi

16 juni 2009 22:05

Vad härligt att du tycker det. Jag tycker det hade varit otroligt spännande att få hem en bok i brevlådan med massa människors tankar. Hur det ska lösas praktiskt är ett annat problem... Har du någon idé?

http://www.365saker.se/brevrevolutionen

 
Ilona

Ilona

18 juni 2009 18:15

Jag tycker ni är väldigt fina som driver brevrevolutionen, brev är verkligen det finaste som finns.
En brevvän vore det bästa som finns, mailar man alltså bara adressen till er? Finns det någon åldersgräns på det här och något speciellt som ska stå i mailet? :)

http://jordgubbsvacker.blogg.se

 
Sofia 365 Malmö

Sofia 365 Malmö

18 juni 2009 20:36

Skitbra idé! När jag var yngre hade jag typ 1000 brevvänner och då cirkulerade det en sorts kedjeböcker där det var olika frågor man skulle svara på och sen när den var full skulle man skicka tillbaka den. Lite samma tanke. Men det får ju vara en bok som inte är så tung så det inte blir så dyrt.

http://365malmo.wordpress.com

 
Ingen bild

Sofia

23 juli 2009 02:03

Tack.
Jag fick ett maskinskrivet brev från er på posten.
"Hoppas du ler" stod det. Det gjorde jag verkligen.
Nu ska jag skicka iväg brev till min nya brevvän.

 
Ingen bild

herr glad

23 augusti 2009 22:57

bra idé!

kan man helt inte helt enkelt skicka tankeboken i ett litet paket? Så farligt tungt och dyrt blir det nog inte. Och vi får väl sälja lemonad för att tjäna ihop pengarna eller så.

pussar!

 
cissi

cissi

26 augusti 2009 22:49

Gött att folk gillar idén. Vad bra. Då ska jag fila på det. Och se efter rent praktiskt hur det går att lösa. I´ll keep you posted.

http://www.365saker.se/brevrevolutionen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia/Rikard/Evelina+Kajsa - 2 september 2010 22:41

Hej på er!   Det här skrivs från lobbyn i ett franskt hotell där jag nu sitter och simultansöker efter en lägenhet. Ena halvan av Revolutionen har tagit sitt pick och pack och flyttat hit ett litet tag. Men så fort jag har tid så kommer ihopparan...

Så här mitt i ett varmt Göteborg blir jag full av glädje när jag tittar in på vår mails inkorg och tittar igenom de nya anmälningar som kommit in. Så mycket ord. Så mycket uppskattning. Så många verbala leenden. Tack, tack alla ni som tycker det här ...

Hej på er. Brev är något rätt fantastiskt, men tyvärr är det inte så Bruce Willis som man kan hoppas på. Inte så mycket bilar som brinner, inte så mycket muskler. Ingen svett. Väldigt lite testosteron. Inte så mycket action. Så, tyvärr blir vår blo...

Av Cecilia/Rikard/Evelina+Kajsa - 29 januari 2010 21:23

Idag möttes jag av ett tjockt kuvert när jag gick ut på den göteborska isgatan för att hämta in posten. Ett vadderat ett med världens bästa innehåll. 200 frimärken, en stor bunt vykort och en trevlig, handskriven lapp. Vad kan det här vara, mpn tro? ...

Av Cecilia/Rikard/Evelina+Kajsa - 27 januari 2010 22:27

Hej. Nu har det nya året sen ett tag börjat. Vi har fått två julbrev, eller reaktionsbrev kan man kanske snarare kalla dem. Fina berättelser om USA och väntan och lyckoträffar och vänskap. Tack. Det är sådant som, enligt mig, gör det värt att dr...

Skapa flashcards